Ce este Answer Engine Optimization (AEO)?

Redactarea continutului online a trecut intr-o noua etapa in ultimii 2-3 ani, odata cu aparitia si folosirea tot mai intesa a chat botilor de tip LLM care cauta si indexeaza la randul lor continutul pe care il gasesc pe internet, sintetizand raspunsuri pentru prompturile date.

Astfel, metoda clasica de SEO adaptata initial pentru motoarele de cautare precum Google nu mai este suficienta daca vrem ca un articol sau o postare sa fie indexata si de aplicatiile LLM / AI in raspunsurile lor.

Acest nou proces prin care optimizam continutul unui articol online pentru a fi indexat de catre chat botii LLM / AI precum ChatGPT, Gemini sau Perplexity in raspunsurile lor se numeste Answer Engine Optimization (AEO). In continuare vom discuta mai pe larg despre acesta, cum se pune in practica si de ce este important.

Ce este Answer Engine Optimization (AEO)?

Dupa cum incepusem sa mentionez si in introducere, Answer Engine Optimization (AEO) reprezinta procesul prin care un anumit continut online (articol de blog, postare de social media, stire de presa, recenzii etc.) este redactat si optimizat prin anumite metode astfel incat acesta sa fie ulterior inteles, indexat si citat (sau macar folosit) de catre aplicatiile de tip chat bot cu LLM / AI in raspunsurile pe care le genereaza acestea la prompturile primate de la utilizatori.

Aceasta metoda a fost dezvoltata in contextul in care oamenii au inceput sa foloseasca tot mai mult aplciatiile cu Inteligenta Artificiala, fie in mod personal sau din perspectiva profesionala, si mai putin Google si celelalte motoare de cautare consacrate. Chat botii cu AI se bazeaza pe altfel de algoritmi in spate, care indexeaza dupa alte reguli continutul online, si de aceea a aparut aceasta nevoie de regandire si reoptimizare de continut.

O analiza a reviste Forbes arata ca in functie de industrie si tipul cautarilor, AI-ul poate cauza o scadere a cautarilor organice, prin click-uri pe diverse link-uri de la 15 si pana la un uimitor 65%. Iar din perspectiva utilizatorilor, un articol de pe LinkedIn din 2025 mentioneaza ca 80% dintre utilizatori zic ca AI-ul le raspunde in momentul de fata la aproximativ 40% dintre intrebari, ceea ce este un procent in crestere.

Astfel, tendinta e destul de clara: AI-ul este un instrument de informare tot mai folosit in mod cotidian. De aceea si continutul trebuie regandit ca o necesitate de a ramane vizibil, relevant si util in aceasta lume unde nu mai ajunge doar optimizarea SEO standard, ci trebuie putin mai mult. Desigur, exista si zona intermediara, a motoarelor de cautare care indexeaza si formuleaza unele raspunsuri cu AI, precum Perplexity despre acare am discutat aici pe blog in trecut. Dar si acolo e nevoie de Answer Engine Optimization.

Cum se poate implementa procesul de AEO?

Exista numeroase sfaturi practice legate de implementarea eficienta a procesului de Answer Engine Optimization (AEO), iar in continuare am sintetizat o lista de mai multe tips & tricks simple, dar care pot conduce la o indexare buna a continutului online de catre ChatGPT and Co. Sa vedem deci despre ce ar trebui sa tinem cont.

1. Titlurile si subtitlurile trebuie sa fie intrebari, nu neaparat cuvinte-cheie

Cand redactam un articol sau o postare impartita pe mai multe sectiuni, titlurile si subtitlurile sale trebuie formulate sub forma de intrebari, deoarece acesta este modul predilect in care oamenii formuleaza prompturile catre AI chat bots. Simpla formulare exclamativa cu key words nu mai este suficienta.

De exemplu, noi pe Google cautam de exemplu „reteta pizza fara gluten”, si motorul de cautare ne afisa lista cu link-uri de astfel de retete, indexat dupa cuvintele cheie (reteta, pizza si gluetn in acest caz).

In cazul AEO, titlul continutului nostru ar trebui sa fie de forma „Cum se prepara pizza fara gluten?”, iar subtitlurile sa fie in aceeasi forma: „care sunt ingredientele necesare?”, „cum se prepara aluatul?”, „care e diferenta fata de o pizza clasica?” si asa mai departe. Astfel, aplicatiile AI vor mapa direct intrebarile primite de la utilizatori cu intrebarile din continutul online scris de tine.

2. Structura formulata cat mai clar cu titluri si subtitluri (H1, H2, H3)

Tot legat de titluri si subtitluri, acestea trebuie formulate intr-o structura clara a articolului, sa fie cat mai impartit si nu un monolit arid, iar fiecarui titlu sa ii corespunda un header corect din cadrul limbajului HTML.

De exemplu, titlul articolului („Cum pot sa invat programare?”) trebuie sa fie un H1, unic in pagina. Apoi, subtitlurile care reprezinta principalele capitole din articol sa fie de tip H2 (care sunt cele mai utile tutoriale de programare?), iar eventualele subpuncte din cadrul capitolelor sa fie de tip H3 si numerotate (cand enumeram surse de tutoriale: freeCodeCamp, The Odin Project etc.). Si ar arata ceva in genul:

H1: Cum pot sa invat programare?

H2: Ce trebuie sa stii de la inceput?

H2: Care sunt cele mai utile tutorial de programare?

H3: 1. freeCodeCamp

H3: 2. The Odin Project

3. Liste, tabele si bullet points

AI-ul iubeste la propriu listele, deoarece le indexeaza extrem de usor daca depisteaza o structura foarte schitata. De aceea, include oriunde se poate liste cu informatia structurata si optimizata cat mai clar, numerotate sau doar cu simple bullet points, pentru ca astfel le creste gradul de probabilitate sa fie preluate si de AI-uri.

De exemplu, daca vorbim de o lista de ingrediente, cel mai bine e sa le punem sub forma de lista:

  • Faina
  • Ulei
  • Oua
  • Zahar
  • Cacao etc.

De asemenea, tabelele sunt o forma foarte utila de a prezenta informatia si pentru a fi citata de AI ulterior, din acelasi motiv. Un exemplu simplu ar fi acesta:

CaracteristicaPilonul 3Pilonul 4
InitiatorAngajatAngajator
DeductibilitatePana la 400 euro / anDepinde de schema incheiata
VestingNu existaPana la 3 ani

4. Raspunsuri scurte si clare la inceput, si apoi detaliere

La inceputul fiecarei subsectiuni din articol (reprezentata de cate un subtitlu) ofera o explicatei super succinta pentru intrebarea in cauza, o definitie sintetica. Ulterior, in urmatoarele paragrafe, ofera detalii suplimentare pentru acel topic, completat cu un exemplu relevant.

De exemplu, avem subsectiunea „Ce este Pilonul 3 de pensii?”. Incepem cu un raspuns scurt si clar: „Pilonul 3 de pensii este o forma de pensie facultativa, cu contributii facute in mod voluntar atat de angajat (titular) cat si de angajatorul sau.

Si ulterior detaliem dupa aceasta definite succinta lucruri ce tin de acesta precum avantaje, dezavantaje, limite, notiuni fiscale etc.

5. Include pentru fiecare subiect exemple si studii de caz

De regula, aplicatiile construite cu AI prioritizeaza continutul ce se prezinta a fi si practic, nu doar unul teoretic si arid. De aceea, e important sa includem pentru orice notiune teoretica ce o prezentam intr-un articol, pe cat posibil, si exemple concrete (ipotetice sau din realitate) si/sau studii de caz, unde exista.

Pentru a ilustra asta, dupa ce definim ce este Pilonul 3, putem da un exemplu de calcul, si sa zicem: „Daca in fiecare luna contribui cu 200 lei la pilonul 3 (100 lei tu si 100 lei angajatorul), la finalul anului vei avea in cont 2400 lei. Conform Codului Fiscal, suma este scutita de orice taxe pentru ca se afla sub plafonul de 400 euro (pentru fiecare dintre parti), si nu va trebui sa platesti nimic suplimentar.”

6. Foloseste surse cat mai credibile si link-uri oficiale

Tot ca o consecinta a modului cum sunt construite aplicatiile cu AI si a modului in care functioneaza algoritmul lor, acestea prefera acel continut online bazat pe surse cu autoritate si grad de incredere ridicat.

Pentru a imbunatati aspectul autoritatii si increderii unui articol pentru AI, este necesar sa includem surse cat mai credibile, oficiale, care sa sustina cat mai bine ideile pe care vrem sa le transmitem. Astfel, include link-uri de la legi, rapoarte oficiale, institutii, studii de incredere care pot fi citate cu incredere. Acest lucru ajuta desigur si pentru partea de SEO la motoarele de cautare.

De exemplu, daca vorbim de Pilonul 3, ajuta sa punem un hyper link cu “conform Codului Fiscal din Romania“.

7. Scrie articolele pe un ton conversational, dar informativ

Tot din acelasi motiv de algoritmi, chat botii cu LLM / AI prefera materialele scrise pe un ton clar, citibil ca o conversatie amicala, fara limbaj de tip jargon excesiv, dar cu termeni de specialitate clar exprimati.

De exemplu, putem spune ca: „In testare software, conceptul de test case se refera la o serie de pasi ce trebuie executati pentru a reflecta un anumit flow din cadrul unei aplicatii, cu anumite prerequisites.”

8. Continutul sa fie updatat constant si mentinut relevant

Pentru a fi indexat de AI, continutul online trebuie redactat astfel incat sa fie cat mai actual pentru momentul publicarii sale, dar si sa fie actualizat ulterior pe masura ce lucrurile evolueaza si se schimba. Astfel, este mentinut relevant si continua sa fie luat in seama si de aplicatiile cu AI.

Spre exemplu, daca la inceputul lui 2023 scriem un articol despre evolutia salariilor din IT din Romania, acesta ar trebui fie actualizat (cu un later update), fie reiterat intr-un nou articol care sa includa si stirea legata de introducerea impozitarii a salariilor din acest domeniu ce depaseau 10.000 lei brut (ulterior impozitare totala in 2025).

9. Transparenta si autoritatea continutului

Tot legat si de ceea ce am discutat la punctul 6, AI-ul indexeaza cu precadere continutul ce transpune si o anumita autoritate. De aceea, conteaza sa pui in valoare si partea de prezentare a autorului.

Astfel, ajuta foarte mult ca la finalul articolului sau legat de contul postarii sa fie adaugat un modal de Bio in care sa prezinti cine esti, ce expertiza ai, ce interese personale sau profesionale te preocupa, astfel incat sa intaresti gradul de autoritate al articolului si si asiguri o transparenta mai buna a continutului pentru cititori.

Mai formal, acest lucru se cheama E-E-A-T, abreiverea de la experience, expertise, authoritativeness, si trustworthiness. Un exemplu este bio-ul meu de la finalul tuturor articolelor semnate de mine pentru BlogDeIT.

10. Cauta mentiuni si blacklinks

O alta forma de a creste autoritatea site-ului unde sunt postate articole si a continutului online respectiv deopotriva este de a fi preluat, citat si linkuit de catre alte site-uri, cu un nivel de autoritate cat mai ridicat.

In acest sens, este de mare ajutor daca in afara continutului scris de tine pe un blog sau site general de continut sunt publicate si guest post, astfel incat in baza reciprocitatii articolele tale sa fie preluate prin colaborare de catre alte site-uri si portaluri de pe Internet de diferite tipuri: Tech, educatie, HR, legislatie, site-uri de stiri si asa mai departe.

De exemplu, daca scrii un articol in care faci o analiza a salariilor din IT iar ulterior acel articol este preluat prin hyperlink de catre un site de stiri mare din Romania, precum Observator sau Stirile PROTV, acest lucru ajuta enorm sa fie preluat de catre AI prin AEO, dar si sa aiba cautari mai bune prin SEO.

Exemplu unde articolul despre scutirea de impozit din IT a fost preluat prin hyperlink de site-ul de stiri Observator
Exemplu unde articolul despre scutirea de impozit din IT a fost preluat prin hyperlink de site-ul de stiri Observator

11. Diverse aspecte tehnice pentru AEO

Cateva recomandari de natura mai tehnica pentru a imbunatati procesul de AEO ar fi legate de introducerea unei schema.org markuppentru site-ul unde este postat respectivul continut online. Pe scurt, acesta este o structura a codului site-ului ce conduce la o indexare mai buna in cautarile de pe Google, dar care ajuta si pentru AI in aceeasi masura. Poate fi verficat cu un validator online fara probleme.

Schema.org markup este extrem de utila daca include si sectiuni precum Articles / Blog, FAQ, HowTo section. Existenta unei sectiuni de „Intrebari frecvente” (FAQ) la finalul articolelor imbunatateste substantial citarea de catre Google si AI, daca sunt marcate cu schema.org markup.

De exemplu, daca avem un articol despre „Cum sa iti creezi un portofoliu de proiecte in IT?”, in FAQ se pot regasi intrebarile legate de subsectiunile articolului principal, precum „Ce exemple de proiecte poti avea in portofoliul personal?”.

De asemenea, e esential ca site-ul sa fie unul rapid, sa incarce repede continutul, sa fie mobile-friendly, lucru perfect valabil si pentru SEO si pentru AEO, iar metadescrierea sa fie formulata ca un raspuns scurt la intrebare.

12. Distribuirea continutului pe diverse platforme

Un alt lucru care ajuta mult citarea unui articol de catre un AI este distribuirea link-ului acestuia pe diferite platforme relevante pentru natura continutului sau: LinkedIn (platforma profesionala prin excelenta), Reddit (pe thread-uri de specialitate, nu pe oricare), grupuri si forumuri ale diverselor comunitati Tech (daca este un articol din zona software / hardware). Daca chat botii AI depisteaza link-urile respectivului articol in mai multe locuri de pe internet, atunci creste gradul lor de autoritate si implicit sansele de a fi citat.

Aici desigur trebuie sa fim atenti la pericolul din sens opus. Atunci cand noi cerem un raspuns de la ChatGPT, el probabil va cita lucrurile cele mai intalnite si distribuite pe internet, dar asta nu inseamna ca sunt si cele mai corecte si etice. Gandirea critica nu trebuie sa lipseasca.

De ce este important AEO in 2025? Concluzii

In incheiere, Answer Engine Optimization (AEO) reprezinta noua metoda prin care un continut online de orice tip este optimizat astfel incat aplicatiile cu AI, fie ca sunt chat bots sau search engine, cauta, indexeaza si citeaza acel continut in raspunsurile lor.

Este important sa tinem seama de acest proces relativ nou pentru ca ajuta la:

  • Mentinerea vizibilitatii de continut in online
  • Pastrarea relevantei printre celelalte categorii de continut
  • Distribuirea continutului redactat online la oamenii interesati de subiectul respectiv.

Desigur, nu trebuie neglijat si SEO-ul clasic pentru Google, dar pentru un plus de optimizare in acest context actual, includerea sfaturilor practice de AEO ajuta exponential distribuirea continutului scris de tine prin intermediul aplicatiilor cu algoritmi AI.

Am redactat acest articol despre Answer Engine Optimization (AEO) respectand cat mai mult dintre sfaturile gasite in diverse surse de pe Internet. Inclusiv resursele de mai jos le-am redactat in baza acestor sfaturi, astfel incat sper sa ajute si practic prin informatiile oferite, cat si in calitate de exemplu.

Resurse utile despre AEO

Mircea-Gabriel Macarie

QA engineer si pasionat de tehnologie, membru activ in comunitatea Vlog De IT. Scriu despre QA si testare automata si diverse teme generale legate de domeniul IT. Pasionat de user experience (UX), bash scripting si web development. Imbin practica din proiecte reale cu dorinta de a face informatia tehnica accesibila si utila.

Sustine continutul gratuit
Categorii
Aboneaza-te
Top