10 sfaturi pentru profilul de LinkedIn

Cautarea si gasirea unui loc de munca sau a oportunitatilor profesionale de orice fel (ex. colaborari B2B) in IT au devenit lucruri destul de provocatoare in ultimii ani, odata cu perioada inflatiei si a restructurarilor din acest domeniu, in special din SUA.

Unul din locurile extrem de populare unde se puteau cauta si inainte dar si acuma job-uri white collar (inclusiv in IT) este reteaua LinkedIn, cunoscuta in intrega lume ca fiind una dintre cele mai populare astfel de retele pentru job networking. Pentru a putea gasi oportunitatile potrivite aici, profilul personal trebuie sa fie bine pus la punct, si despre asta vom discuta mai departe in acest articol.

Importanta retelei LinkedIn

Chiar daca numarul job-urilor din IT s-a mai redus si nu s-au mai postat asa multe oportunitati, LinkedIn ramane una dintre cele mai importante retele unde se are loc cautarea si gasirea de locuri de munca legate de aceste ocupatii ”de birou”, printre care si IT-ul.

LinkedIn este cea mai mare retea de professional networking din lume

Importanta acestei retele aparute in anul 2003 se bazeaza in principal pe faptul ca este o retea polivalenta ca functii si avantaje, comparativ cu site-urile simple de postat anunturi de locuri de munca si atat. Pe LinkedIn se pot posta job-uri noi, se poate aplica la acestea, se pot gasi noi colaborari pe partea de freelancing.

De asemenea, pe langa aceste functii de job searching, LinkedIn este si o retea de socializare si networking, unde oamenii pot sa creeze continut, sa interactioneze direct sau indirect cu altii, sa distribuie lucruri interesante si relevante pentru domeniul lor, si sa isi creeze conexiuni care sa ajute in viitorul profesional. Inclusiv partea de materiale de invatare este bine reprezentat prin componenta de LinkedIn Learning, plus diferitele articole scrise si distribuite de profesionisti in domeniu.

Din aceste motive, LinkedIn este un loc unde iti poti crea o imagine de profesionist autentic in ceea ce performezi, cei care iti vizualizeaza profilul putand sa vada experienta ta, skill-urile si interesele profesionale. Totodata, este si locul unde procesul de aplicare devine unul personificat, unde poti sa iei legatura direct cu un recrutor pentru o anumita pozitie, nu doar sa trimiti un CV si atat.

Sfaturi pentru a optimiza profilul de LinkedIn

Ca sa putem folosi la maxim avantajele oferite de platforma LinkedIn, este necesar sa ne construim un profil personal cat mai bine optimizat astfel incat sa cream cea mai buna impresie si sa ne maximizam sansele de reusita cand aplicam pe un anumit post. In continuare vom vedea 10 sfaturi utile care pot ajuta foarte mult in acest sens.

1. Poza de profil trebuie sa fie una profi

Unul din primele elemente pe care un vizitator le observa la un profil de LinkedIn pe care nu il cunoaste in prealabil absolut deloc este poza de profil. E indicat ca aceasta sa fie una profesionala, intr-un cadru neutru si eventual intr-o tinuta adaptata job-ului, formala, nu in maieu pe plaja cu catelul. De asemenea, si imaginea de background e bine sa fie una sugestiva pentru domeniul in care lucram sau in care vrem sa lucram, ajutand sa conturam o impresie mai buna despre interesele profesionale.

Poza de profil e importanta pe LinkedIn deoarece prezenta ei face sa deosebim mai usor conturile reale de cele care poate sunt doar scam, si sa identificam mai usor persoanele cu care vorbim sau intram in contact. Exista si opinia ca intr-un CV pozele de profil nu sunt neaparat necesare, lucru care e justificat si de dimensiunile sale reduse, insa pe LinkedIn o poza de profil este mai mult decat necesara.

2. Headline-ul de sub nume sa reflecte statusul

Imediat sub poza de profil si numele nostru vine un alt element extrem de important care sare in vedere celor care vor sa afle mai multe despre noi, si anume headline-ul. Aceste reprezinta un titlul foarte scurt, dar extrem de descriptiv al situatiei profesionale actuale.

Acesta trebuie sa fie succint, astfel incat cei care nu ne cunosc sa isi faca din prima o idee despre ce rol avem sau cautam, si care este sfera in care activam. Pentru acesta exista o limita de 220 caractere, deci trebuie sa maximizam acest spatiu redus in avantajul propriu.

Ideal ar fi sa incepem cu rolul pe care il avem sau il cautam (ex. Front-end developer at Google), fara alte cuvinte inutile sau de legatura. Putem completa cu o functie mai specifica, daca e una de management de exemplu, si eventual de 1-2 calitati predominante pe care le folosim la munca (ex. Critical thinking & Detail-oriented). Nu e recomandat sa punem lucruri care nu ajuta la conturarea imaginii profesionale, cum ar fi un citat sau ca ne place sa ne jucam pe PC.

3. Rezumatul carierei (Summary)

Sectiunea de Summary (sau rezumat al acelei persoane) este prima care presupune o dezvoltare mai ampla a ideilor despre noi ca persoane si despre cariera noastra. Aici este indicat sa scriem in cateva fraze care sunt abilitatile noastre principale (soft skills si hard skills), pasiunile noastre si care e statusul carierei noastre (cautam activ un anumit rol sau ca lucram in industria X de atatia ani etc.), incercand sa punem in context evolutia acesteia si unde ne situam acuma.

Ideea este ca acest Summary sa fie unul concis, aerisit, dar care sa contina lucruri relevante, care sa atraga atentia celor care vor sa afle mai multe lucruri despre noi, cu alte cuvinte sa cream o prima impresie buna. Nu trebuie exagerat nici cu prea mult text scris in bloc, pentru ca ar deveni greu de citit pe urma, si nici cu alte elemente grafice care pot incarca sectiunea (semne de punctuatie, emoticoane excesive etc.).

4. Experienta profesionala actualizata

Cu siguranta un element extrem de important si definitoriu pentru fiecare specialist in domeniul sau este experienta acumulata in timp. Pe LinkedIn, aceasta trebuie mentionata si sintetizata in sectiunea dedicata Experientei, unde e bine sa trecem fiecare rol pe care l-am avut in cariera, firma pentru care am lucrat, perioada si, extrem de important, sarcinile noastre efective de la acel job.

In acest sens, e recomandat sa punem cu ajutorul unor verbe de actiune in mod schematic ceea ce am facut efectiv acolo, cu ce tehnologii sau instrumente am lucrat, dar sa fie intr-un mod cat mai simplu si aplicat, nu luate cu copy-paste atributiile din fisa postului deoarece acolo sunt trecute intr-un mod prea formal si prea general. Ideal, daca putem trece si niste rezultate concrete avute in trecut, bazate pe indicatori de performanta (KPI-uri), cu atat mai bine, desi trebuie avut grija si sa nu incalcam posibilele NDA-uri.

Daca suntem la inceputul carierei intr-un anumit domeniu, sau vrem sa facem o schimbare spre altceva si nu avem experienta de munca concreta, se pot trece in aceasta sectiune alte forme prin care am dobandit diferite skill-uri relevante, precum voluntariat in domeniul respectiv, contributii la proiecte open-source, proiecte realizate in calitate de freelanceri pentru altii sau daca e cazul, proiecte de business (afaceri, start-up-uri) dezvoltate pe cont propriu. La inceput mai ales conteaza sa trecem orice ar fi relevant ca sa ne maximizam sansele de reusita.

5. Link-uri relevante

Tot pe pagina profilului de LinkedIn putem sa adaugam link-uri care sa conduca spre rezultate de-ale noastre personale, care pot intari statutul de specialist sau candidat intr-un anumit domeniu.

Acest link-uri pot sa fie de la portofolii de proiecte personale (ex. de development sau testare software pe GitHub sau de graphic design pe Behance) si care sa arate in mod direct ce abilitati avem si ce stim sa facem, link-uri direct catre proiectele la care am contribuit (website-uri la care am lucrat sau proiecte open-source la care ne-am adus aportul personal), ori catre website-uri sau blog-uri personale unde avem dezvoltate mai multe detalii despre noi, unde poate am scris si niste materiale legate de domeniul nostru si care pot pune in lumina abilitatile noastre de comunicare.

Exemple de link-uri atasate la Contact Info

Aceste link-uri pot fi puse atata in Summary, in sectiunea dedicata Proiectelor sau chiar in partea initiala a profilului, in sectiunea de Contact Info, unde putem specifica pe langa datele noastre de contact (telefon, email) si astfel de link-uri si ce reprezinta ele.

6. Prezentarea skill-urilor acumulate

Pentru a putea vedea daca ne potrivim sau nu cu anumite job-uri postate pe LinkedIn, este extrem de important sa mentionam in profilul nostru skill-urile pe care le-am acumulat de-a lungul timpului.

Acestea de regula le putem trece prin intermediul sectiunii de Skills din profil, si le putem corela cu locuri de munca din trecut (sau prezent), cu anumite cursuri, certificari sau proiecte lucrate, astfel incat acestea vor aparea la fiecare job/ curs/ proiect care ne-a ajutat in mod direct sau indiret sa le dobandim.

Putem trece atata hard skills (abiliati direct legate de domeniul nostru de activitate precum un anumit tool pe care il stapanim bine) sau soft skills (compentente transversale, precum comunicarea sau lucrul in echipa). Neglijarea trecerii acestor abilitati in profil ca conduce la o imagine neclara asupra cunostintelor noastre si a ce stim concret sa facem, astfel incat cei care vor dori sa ne contacteze nu vor mai avea o imagine asa clara despre noi.

7. Recomandari de la alte persoane

Un atu care ne poate pune profilul intr-o lumina favorabila in fata recrutorilor sau a celor care cauta sa angajeze in echipele lor este reprezentat de recomandarile pe care le avem primite de la alte persoane despre noi.

Acestea constituie un avantaj substantial deoarece alti specialisti din domeniu vorbesc despre calitatile pe care le avem si contributiile pe care le-am avut in trecut in activitatile noastre profesionale. Sigur, la inceput nu prea avem de unde sa avem zeci de recomandari, dar cu timpul, pe masura ce cunoastem oameni din domeniul targetat si lucram efectiv, putem sa obtinem astfel de mini-recenzii despre noi.

O strategie in acest sens este sa acordam noi mai intai o astfel de recomandare celor pe care ii cunoastem si cu care am lucrat, si apoi sa le cerem politicos o recomandare reciproca.

8. Personalizarea link-ului de profil

Un feature aparent insignifiant dar important ca detaliu in sine este link-ul de profil al platformei LinkedIn. Acesta poate fi gasit in zona superioara a paginii noastre personale, in partea dreapta.

Link personalizat de profil pe LinkedIn

Acest link la inceput are o forma mai generala cand ne cream contul de LinkedIn, dar ulterior il putem edita cum vrem noi astfel incat sa fie personalizat si usor de accesat. Acest link e bine sa fie personalizat sa contina doar numele nostru, ca sa poate fi ulterior trecut si in CV, unde spatiul trebuie folosit cu grija. E un detaliu aparent mic, dar care face diferenta si arata interes pentru modul cum ne organizam acest profil.

9. Cursuri, certificari, proiecte

Demne de mentionat in profilul nostru de LinkedIn sunt si realizarile din categoriile dedicate cursurilor, certificarilor sau proiectelor. Aici putem trece numele cursului pe care l-am urmat si absolvit, numele provider-ului, eventual link-uri catre diploma sau proiectele finale de certificare care sa ne puna in evidenta din nou abilitatile practice.

Proiectele personale merita si ele trecuta in sectiunea aferenta pentru a intari experienta noastra, mai ales daca suntem la inceputul carierei. Pentru fiecare putem pune link dedicat catre GitHub sau spre locul unde este deployat acesta, spre exemplu.

Si daca avem experiente diverse de voluntariat, exista sectiunea dedicata pentru Volunteering, unde putem scoate in evidenta implicarea noastra in diferite cauze si activitati de-a lungul timpului, si implicit ce am invatat acolo.

10. Activitatea relevanta pe platforma

Pentru a iesi si mai mult in evidenta pe LinkedIn, pe langa un profil foarte bine pus la punct si detaliat, este indicat si sa interactionam direct, aceasta retea fiind si una de networking dupa cum aminteam la inceputul articolului.

Astfel, e important sa intram in legatura cu alti oameni, sa ne conectam cu experti din domeniul, sa lasam comentarii si sa scriem chiar noi postari sau sa distribuim continut relevant legat de industria in care activam (sau vrem sa intram), ca sa conturam mai bine interesul nostru pentru aceasta.

Nu trebuie sa fie lucruri super-extra complexe, pot fi lucruri punctuale dar de folos pe care le descoperim sau experimentam in job-ul sau proiectele noastre personale.

Site-uri pentru profile review pe LinkedIn

In ultima perioada au aparut mai multe instrumente utile pe Internet care ne pot ajuta sa ne evaluam in mod obiectiv profilul de LinkedIn astfel incat sa ii depistam punctele sale slabe si sa le imbunatatim. Desigur, unele sunt platite, dar sunt is resurse gratuite precum site-urile Hiration.com, jobscan.com, Topresume.com sau Zipjob.com.

Pe langa acestea, exista si tool-uri online care ne pot ajuta sa ne redactam un Summary sau un Headline cat mai atragatoare si bine optimizate, precum website-ul Taplio.com.

Concluzii

In incheiere, LinkedIn reprezinta in continuare una dintre cele mai importante retele de cautare de noi oportunitati profesionale si networking in domeniul in care activam. Din acest motiv, este bine sa avem un profil de LinkedIn actualizat si bine detaliat, care sa ne puna in valoare cunostintele teoretice, abilitatile practice, experienta acumulata si interesele profesionale prezente si de viitor.

(Re)surse utile

Articole cu sfaturi despre imbunatatirea profilului de LinkedIn gasesti aici si aici.

Importanta retelei LinkedIn in ultimii 2 ani

O lista cu site-uri pentru profile review pe LinkedIn

7 instrumente utile pentru construirea unui profil bun

Mircea-Gabriel Macarie

https://www.linkedin.com/in/mirceamacarie/

Tech enthusiast și QA engineer, membru al comunității Vlog De IT. Interesat de testare software (QA) în general, de User Experience și Web Development.

Related post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *